 |
|
 |


En video installation af Mette Gitz-Johansen vises i forbindelse
med projekt BROOOM! i udstillingsvinduet på RACA, Gl.
Kongevej 37,København fra 18. januar til 8. februar
2008.
Mette Gitz-Johansen har gennem de senere år haft en
kunstpraksis, der både inkluderer video, installation,
foto og maleri. Stedsspecifikke værker i et krydsfelt
mellem de forskellige medier. Eksempelvis Fenster,
der foregik i det offentlige rum på Alexanderplatz i
Berlin 2005 i forbindelse med ”Urban Art Stories”,
et filmisk projekt hvor udgangspunktet var pladsens niveauer,
undergrundsbanens rum kontra pladsens rum, der i sin form
fremstod som en spejling af hinanden indbyrdes. Ved hjælp
af filmoptagelser af ”livet under pladsen” kunne
man aflæse handlingsforløb projiceret på
pladsens vejbelægning som glimt fra et sted lige under
det sted man befandt sig - en vinduesfornemmelse til en anden
virkelighed og de forskellige niveauer blev synliggjort, ”Simplicity´s
temptation” i Overgaden Institut for Samtidskunst 2005
tog sit udgangspunkt i ritualets / reflekshandlingens grænsende
absurditet, med udgangspunkt i den franske komponist Eric
Saties overvejelser omkring en rigid skemalægning af
livets betydningsfuldheder og ligegyldigheder, der formelt
fastholder en monoton skildring af vanen og gentagelsen i
sine overvejelser. Rent praktisk blev det fortællende
forløb udvidet med en filmisk iscenesættelse,
projiceret punktvist i rummet på installerede scenerier,
der både indeholdt objekter og bemalede overflader,
”Somewhere” - en udstilling på Gammelgård,
Herlev 2006, der fokuserede på mødet mellem steder
og medier i en reference til midlertidige transit rum, som
hotellet - banegården – udstillingsstedet, ”Wandering”
en videoinstallation – vist på Charlottenborg
2006 – der fremstod som en slags "spejlings-koreografi"
baseret på et publikums tilfældige vandring i
udstillingsrummet og ”face to face” Trekronergade,
Kbh. 2007 med skuespilleren Jens Jørn Spottag - et
udstillings og forestillingsprojekt - hvor grundidéen
lå i ønsket om at etablere en form for fælles
laboratorium, og udvikle en hybrid mellem billedkunst og skuespil.
Et udtryk, der blev formet i en vekselvirkning mellem det,
der spontant opstod i samarbejdet og de individuelle udtryk
- gennem medier som video - tekst - lyd - billede - performativ
tilstedeværelse.
Det aktuelle værk ”Crossing the street”,
relaterer sig til udstillingsvinduets beliggenhed på
Gl. Kongevej, og tager sit udgangspunkt i spejlet / spejlingen
som et rum, der både er og ikke er til stede. Konfrontationen
med rummet uden for rummet, det reelle og det imaginæres
møde i mellemrummet.
|
 |
|
|
|
|
|
|
|